BUDI pekerti saiki mulai dadi wacana ing masyarakat, akeh kang
padha beda pangerten anggone nanggepi masalah budi pekerti, tapi iku mau dadi
becike amarga saiki perkara budi pekerti wis mulai dadi kebutuhan urip
masyarakat kudu diajarake marang putra-putrane supaya besuke gedhene dadi uwong
kang bisa ngajeni marang wong tuwane lan masyarakat sekitare.
Saiki angger ana bocah nakal, bocah sekolah padha gelut, tumindak
kriminal, lan sapanunggalane, menawa ana kedadeyan sing kaya iki trus sing
dituding jare sekolah sing anggone nggulawenthah ora becus dadine bocah iku
padha nakal, padahal tanggung jawab babagan pendidikan iku tanggung jawabe wong
tuwa, sekolah, lan masyarakat.
Budi pekerti iki babagan kang kudu dicerna nganti permati amarga
kapan maneh, menawa ora saiki mulai dipikirake babagan kasebut, budi pekerti
iku hubungan langsung karo babagan tumindak, solah bawa, pangucapan. Pendidikan
budi pekerti mbutuhake keteladanan kanthi tumindak kang becik, tumprap sapa bae
kang arep menehi pendidikan budi pekerti. Budi pekerti seliyane kanthi cara
menehi keteladanan uga kebiasaane urip sedina-dinane kanthi urip nganggo
perilaku sing apik kanthi cara latihan sing makaping-kaping.
Miturut buku Pedoman Penanaman Budi Pekerti Luhur (Balai Pustaka,
1997), ana 56 sikap budi pekerti luhur, yaiku antarane kerja keras, wani mikul
resiko, disiplin, keimanan, atine lembut, akeh inisiatif, pikirane jembar lan
maju, sederhana, semangat, duweni sikap konstruktif, duweni rasa syukur,
tanggung jawab, tenggang rasa, bijaksana, cerdik, cermat, dinamis, efisien,
gigih, hemat, jujur, duweni kemauan keras, kreatif, kukuh hati, lan
sapanunggalane, iki kabeh sing dadi intine pendidikan budi pekerti. Budi
pekerti ora bisa langsung tertanam ana ati trus dileksanakake tumprap panguripan
sedina-sedinane, tapi bertahap dilakoni kanthi latihan, dibiasakake kanthi
solah bawa, tutur pangucapan, lan polatan kang ngandhung nilai-nilai budi
pekerti.
Pendidikan
Salah sijine cara kanggo nanam budi pekerti yaiku melalui
pendidikan neng sekolah, pendidikan budi pekerti iki bisa didadekake mata
pelajaran dhewe utawa diintegrasikan mlebu menyang materi pelajaran, kari
kepiye pelaksanaane, yen diintegrasikan gurune bisa gabungake nilai-nilai budi
pekerti disisipake ana materi pelajaran, yen dadi pelajaran dhewe kudu ana
gurune dhewe sing mulang masalah budi pekerti, loro-lorone padha apike. Sing
penting, kanthi niyat sing becik kanggo nyiapake generasi sing arep teka sing
meliki budi pekerti kang luhur.
Saiki penanaman budi pekerti ing sekolah bisa nganthi cara kegiatan
permainan/dolanan, tembang, tari, diskusi sing isine penjabarane babagan budi
pekerti trus saben dinane sekolah kudu gatekake marang perkembangan pelaksanaan
pendidikan iku marang siswa-siswine dadine saben perubahan tingkah polahe bisa ditlusur
nganti premati supayane kasil, perubahan iki ora bisa diukur nganti nilai sing
awujud angka-angka, tapi nitikberatake marang conto-conto jelas lan becik. Guru
sing dadi sentral kudu bisa dadi tauladhan kanggo siswa-siswine, pancen ya bisa
digalih yen guru iku sosok sing kudu digugu lan ditiru, nganti paribasan iku
sakjane berat banget bebane guru. Sentral guru kudu bisa digugu lan ditiru,
awit aneng sekolah lan luar sekolah supayane bisa dadi conto, kanthi adhedhasar
keyakinan, tumindak sing bener lan pener anggone mbimbing siswane, sebagai
pendidik sing dadi personifikasi nilai-nilai kabecikan sing arep ditanemake,
kanthi nyuplik ajarane Ki Hajar Dewantara yaiku ing ngarsa sung tuladha, ing
madya mangun karsa, tut wuri handayani, sing didadekake dasar anggone
menanamkan budi pekerti marang siswa-siswinye. Yaiku yen ning ngarep kudu dadi
tuladha kanthi tindak-tanduk kang luhur, sopan santun tepa selira, lan
menghargai wong liyan, tumindak iku sing didadekake conto, yen ing tengah kudu
maringi pitutur atau petunjuk, supayane siswa-siswine bisa nindakake apa kang
dadi piwulang babagan budi pekerti luhur iku, yen ing buri kudu dorong atau
motivasi supayane pada gumregah anindakake tindak-tanduk berbudi luhur sesuai
karo ajarane piwulang babagan budi pekerti mau. Ananging saja disalahaken
angger nganti ana bocah/siswa/siswi sing jur nakal, sebab kenakalan utawa
sethithike budi pekerti sing tertanam iku disebabake maring perkara sing
werna-werna. Kadhang akeh kekeliruan sing muncul ing masyarakat yaiku kelemahan
sing saklawase iki dirasakake akeh wong sing mung ngandhalake
informasi/penjelasan thok babagan budi pekerti dadi sifate mung verbalisme
tanpa diikuti karo tindakan sing nyata apa sing diinformasiaken iku, dadi
angger wong Jawa jare “bisane mung jarkoni” artine bisa ngajar ora bisa
nglakoni.
Kabecikan
Nang babagan pendidikan budi pekerti perlu diterangake apa sing
kudu dilakoni/ditindakake babagan kabecikan, kedisiplinan, kemasyarakatan, lan
panunggalane trus apa manfaate kanggo awake dhewe lan masyarakat. Kabeh iki ora
bisa langsung bisa dideleng asile tapi kudu dilatih/leksanakake secara
bertahap, terus-menerus, kanthi adi kebiasaan sedina-dinane sing bisa
dirasakake manfaate.
Sing lewih penting siswa/siswi wektune aben dinane sing akeh
dientekake eneng ngomah, mula penanaman budi pekerti aja mung ditumplek blek
dadi tanggung jawabe sekolah thok tapi keluarga kudu melu, justru neng omah iki
bocah awale mengenal pendidikan saka wong tuwane, awit cilik bocah kudu mulai
diajari/ditanamke nilai-nilai budi pekerti sing apik, trus wong tuwane kudu
dadi tuladhane tumprap putra-putrine neng omah kanthi diajari unggah-ungguh,
sopan santun, tepa selira, lan ngormati liyan kanthi cara sing sabar lan
premati banget marang aben ana perubahan tingkah polah, tindak tanduk
putra-putrine supayane dadi wong sing pinunjul sarta berbudi pekerti luhur.
Ing lingkungan masyarakat iki uga bisa bentuk pribadine bocah, mula
masyarakat uga duweni kewajiban melu nanamke nilai budi pekerti tumprap
pergaulan ing masyarakat kanthi conto-conto tumindake kang becik para tokoh
masyarakat sing padha dadi paugeran masyarakat.
Kanyatane pendidikan budi pekerti supaya bisa tertanam neng anak
didik kita, iku dudu barang sing gampang tapi perlu disikapi lan perlu
dipremati kanthi serius, mulai saka ngomah yaiku pendidikan saka wong tuwane,
ning sekolah saka guru-gurune, lan ing masyarakat yaiku para tokoh masyarakat,
saengga sing dadi pengangen-angen yaiku masyarakat kang berbudi luhur bisa dadi
kasunyatan ing masyarakat.
(Aziz
Purwanto/35)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar